Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč? Proč?

10. 1. 2014 — 592 OTTOSLOV

Dlouho jsem se jí vyhýbal. Zdála se mi jasná. Že mě ničím nepřekvapí. Že se to vše rozumí samo sebou.

 

Slyšel jsem na ni jen chválu, to mě možná odrazovalo.

Vždyť jsem od autora už viděl jeho slavnou TEDx přednášku, tam to všechno hlavní určitě je, ne?

A mám přece tuny jiných knih, co musím teď přečíst – tak proč si kupovat zrovna tuto?

No proč? Protože Simon Sinek říká... Začněte s proč.

 

Bez možnosti úniku

Ježíšek (shodou okolností majitel nachlup stejné VISA karty jako já) mi nadělil komín nových knížek.

A mezi nimi i knihu Start With Why, kterou jsem si z lenosti koupil v češtině. (Balík z amerického Amazonu mi pořád zadržuje celní deklarant. Chápu, Humans of New York je velká bomba…)

Aby bylo jasno: nechválím Sinekovu knihu kvůli formě. Myslím, že není až tak brilantně napsaná. A osobně mě otravovalo i neustálé omílání firmy Apple coby zářného příkladu inspirativní firmy. Uvítal bych v knize více různorodých příkladů (pár jich tam je, ale mohlo jich být ještě více).

Jenže tady nejde o styl.

Co je na knize nedocenitelné, to je ten pocit, který vám po přečtění dá koncentrát 237 stran.

To už od nepříjemné otázky „proč?“ není úniku. To už nejde v klidu zmáčknout křížek vpravo nahoře po skončení 18minutového TEDx videa – jó, jó, jasný, to znám, vím...

 

Jak je důležité míti Simona

Pro všechny kreativní profese je kniha jako stvořená. Ale přijde mi, že pro copywritery je stvořena úplně nejvíc.

Copywriter je totiž ten, kdo by měl hned při úvodním setkání (úvodním e-mailu, úvodním telefonátu...) vytáhnout onu nepříjemnou otázku: A proč vlastně děláte to, co děláte?

  • Co vás žene dopředu?

  • Co je smysl vaší současné práce?

  • Co byste dělal/a, kdybyste nedělal/a to, co právě děláte?

Podobné otázky (ale ne všechny) jsem dříve kladl také – jenže ne tak jasně, zřetelně a na prvním místě.

Teď už to se mnou nebude žádná sranda.

Když mě nyní požádáte, abych pro vás něco napsal, připravte se na úvod na jasné proč. Ale ne proto, že to je móda a přečetl jsem si o tom jednu knihu. Ale proto, že jsem si díky jedné knize zpětně uvědomil, jak je to důležité vědět.

 

Neříkám, že když to copywriter neudělá, nemůže stvořit dobré copy

Asi může.

Ale bude to copy také výjimečné a inspirující? Neopakovatelné, unikátní a jasně demonstrující osobnost/ducha daného člověka/firmy/služby?

Když copywriter nejde po otázce „proč“ stejně jako hladový pes po bůčku, pak se může stát, že jediné, co v ruce nakonec má, je bodový seznam výhod nového produktu. Lepší držák, menší rozměry, výkonnější baterka, lesklejší barva…

…to je pro nový (obchodní) text podobně účinné, jako když si na nachlazení vezmete Ibuprofen 400.

Asi to zabere. Na chvíli.

 

Jsem skladník ve šroubárně…

A teď si představte, co se stane, když to celé otočíte sami proti sobě. Proč děláte to, co děláte?

Sinek svou knihu postavil na modelu tzv. zlatého kruhu – s ústředními otázkami CO, JAK a PROČ.

Používá je na fungování podniků a organizací trochu jiným způsobem než já teď na vás, ale trocha básnické licence k podpoře osobního růstu nezaškodí.

Takže:

První otázku CO lze krásně zodpovědět bez zaváhání. Podle situace si každý doplní:

Účetní, junior account manager, grafik v agentuře, asistent na katedře, zástupce ředitele, vedoucí oddělení odbytu, úředník na MŠMT, programátor…

Druhá otázka JAK asi také nebude činit větší obtíže:

Doplňuji kolonky, zvedám telefony, vytvářím drátěné modely, vyplňuji výkazy, kontroluji podřízené, křičím na podřízené, kličkuji mezi paragrafy, klikám 13 hodin denně…

Třetí otázka PROČ už ale přidělá pár vrásek:

…………………………………………………………?

 

Co odpovíte?

A proč?

comments powered by Disqus

Čas od času vám zdarma pošlu rady, tipy
a know-how

Díky! Poslal jsem vám mail. Zkontrolujte
si inbox – nebo případně i spam složku.